Cineastiska seanser

100 filmer jag rekommenderar. Till alla. Eller många.

Nyligen avslutade jag en tillvalskurs för en grupp på Allmän kurs i folkhögskoleregi, med temat film. Till den kursen och delar av dess innehåll tänkte jag återkomma mer i detalj  senare, bit för bit, i eftertankens kranka blekhet som talesättet lyder…

Som avslutning delade jag ut en lista på 100 filmer som jag av någon anledning rekommenderar alla (eller de flesta) att se, åtminstone dem som är intresserade av film och inte minst filmhistoria. Man hinner med så lite på två timmar i veckan under några månader…

Urvalet är högst subjektivt, med kanoniserade klassiker och mindre universellt omhuldade personliga favoriter om vartannat. Det är inte heller den definitiva listan jag kan tänka mig i sammanhanget – det vore fullt möjligt att göra en uppföljare med 100 till av ungefär samma kaliber. De här 100 utvalda finns i bifogad PDF-fil, tyvärr utan vidhängande motiveringar, utan bara basfakta. Många av filmerna finns dock recenserade på russin.nu av mig eller någon annan av skribenterna där.

Några nedslag i mängden, bara som en fingervisning: “Almost Famous” (charmig 70-talsskildring i musikmiljö från anno 2000), “Bowling for Columbine” (omdiskuterad dokumentär av Michael Moore, 2002), “Children of Men” (dramatisk dystopi från 2006), “Fönstret åt gården” (en av Hitchcocks höjdpunkter, vilket inte vill säga så lite), “Dr Strangelove” (Stanley Kubricks supersatir från 1964), “Dödens fält” (politisk thriller från 1984 med Kambodja som spelplan) och “Vittne till mord” (en av mina ständiga personliga favoriter, med Harrison Ford på studiebesök i amish-land).

 

100 filmer att se någon gång-signed

Standard

Leave a Reply

