Aktuell reflektion, Pseudopedagogiska påhopp

Djur – glömskare än vi tror?

Många har höga tankar om vissa kreaturs förmåga att lära sig. OK, framförallt verkar det gälla hundar. Själv har jag alltid varit mindre imponerad av de flesta hundraser jag stiftat bekantskap med och aldrig på allvar övervägt att ha en sådan som husdjur. Mycket jobb för liten utdelning, ungefär. Katter har jag alltid gillat bättre, vad det nu kan bero på. Under en kortare period för ganska många år sedan var jag och min dåvarande fru faktiskt innehavare av en tamiller (vilket i sig är en motsättning, tro inget annat – illrar kan i grunden aldrig tämjas, hur mycket i fångenskap uppfödda de än är).

Nu rapporterar National Geographic att de flesta djur har betydligt sämre minne än man kan frestas tro. Ha! Någon som är förvånad? Antagligen, men inte jag. Guldfiskar har alltid stämplats som i princip i avsaknad av närminne, eller minne överhuvudtaget. Men de kanske inte utmärker sig så mycket i den betydelsen. Och, by the way, artikeln bygger på forskning bedriven i Sverige under ledning av en herr Johan Lind på något evolutionsstudiecenter i Stockholm.

Av 25 arter som undersöktes verkar det genomsnittliga närminnet vara i 27 sekunder. Hundar glömmer händelser inom två minuter, men klarar sig faktiskt bättre än chimpanser med sina respektive 20 sekunder av klarhet (vilket i sig förvånade forskarna). De typer av tester som  används utgår från olika visuella stimuli som ska kännas igen vid upprepning och det brukar av människor klaras av ganska enkelt även efter 48 timmar. En slutsats är att människor har en form av långtidsminne för slumpmässiga små händelser (episodiskt minne, min översättning) som andra arter inte har alls i samma utsträckning. Ungefär. Men biologi är inte mitt bästa ämne och det finns anledningar till att jag inte brukar undervisa i det…

Uppenbarligen finns det olika sorters minnen, och de som gör att elefanter inte glömmer bort ansikten och att flyttfåglar kommer ihåg vart de ska flyga tillbaka till, härleds till en annan sorts minne kallade associativa minnen. De flesta djurarter är sagesvis programmerade att komma ihåg sådant som är ’biologiskt relevant’ för dem. Men enstaka händelser är de inte lika lysande på att återskapa i hjärnan.

Fler detaljer om experimenten finns i artikeln ”Many Animals – Including Your Dog – May Have Horrible Short-Term Memories” av James OwenNational Geographics hemsida.

Standard

Leave a Reply

